ˆ

Ekran szczegółów informacji

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu

Informacja ogłoszona dnia 2019-03-01 14:25:14 przez Wojciech Żardecki

Akapit nr 1 - brak tytułu

Czasowe wycofanie pojazdów z ruchu
Czasowego wycofania pojazdu z ruchu dokonuje, na wniosek właściciela pojazdu (lub podmiotu, o którym mowa w art.73 ust. 2 i 5 ustawy prawo o ruchu drogowym), organ rejestrujący właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, wydając decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.
Wycofaniu czasowemu podlegają zarejestrowane:
  1. samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t
  2. ciągniki samochodowe;
  3. pojazdy specjalne;
  4. autobusy;
  5. samochody osobowe w związku z koniecznością wykonania naprawy pojazdu wynikającej z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji:
    • ​w przypadkach, o których mowa w art. 81 ust. 11 pkt 1 lit. b oraz pkt 6 ustawy prawo o ruchu drogowym
    • w przypadku wystąpienia szkody istotnej.
Pojazd, o którym mowa w punktach 1-4 może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy. Okres ten może być przedłużony, jednak łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekraczać 48 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu.
Samochód osobowy może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy bez możliwości przedłużenia tego okresu i nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia, w którym upłynął okres czasowego wycofania określony w ostatniej decyzji o jego wycofaniu z ruchu.
 
W celu wycofania z ruchu należy złożyć:
  1. wniosek o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu;
  2. dowód rejestracyjny;
  3. tablice rejestracyjne;
  4. w przypadku wycofania z ruchu samochodu osobowego należy załączyć oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, że pojazd wskazany we wniosku wymaga wykonania naprawy w związku z uszkodzeniem zasadniczych elementów nośnych konstrukcji:
    • w przypadku uczestniczenia pojazdu w wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy lub noszący ślady uszkodzeń albo którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogące stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego lub
    • w przypadku, w którym w czasie badania technicznego stwierdzono ślady uszkodzeń lub naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego lub
    • w przypadku wystąpienia szkody istotnej
  5. dokument tożsamości a w przypadku osób prawnych KRS do wglądu;
Wysokość opłat dla ciągnika samochodowego, pojazdu specjalnego, autobusu lub przyczepy/samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t
  • 80zł (na okres 2 miesięcy);
  • w przypadku wycofania pojazdu z ruchu na okres dłuższy niż 2 miesiące, opłatę powiększa się za każdy kolejny miesiąc czasowego wycofania pojazdu z ruchu o:
    • 4 zł (od 3 do 12 miesięcy);
    • 2 zł (od 13 do 24 miesięcy);
    • 0,25 zł (od 25 do 48 miesięcy).
Wysokość opłat dla samochodu osobowego:
  • 80zł (na okres 3 miesięcy);
  • w przypadku wycofania pojazdu z ruchu na okres dłuższy niż 3 miesiące, opłatę powiększa się za każdy kolejny miesiąc czasowego wycofania pojazdu z ruchu o:
    • 4 zł (od 3 do 12 miesięcy)
  • pełnomocnictwo 17 zł od każdej osoby, za którą załatwia się sprawę. W przypadku, gdy pełnomocnikiem jest mąż, żona, rodzic, dziecko, rodzeństwo, dziadkowie, wnuki - pełnomocnictwo jest bezpłatne. Prokura jako szczególny rodzaj pełnomocnictwa podlega opłacie.
Opłaty można dokonać:
  • kartą płatniczą, na stanowisku, przy którym załatwiasz sprawę;
  • przelewem na konto Starostwa Powiatowego w Strzelcach Krajeńskich: 
wycofanie z ruchu - 13 1020 5402 0000 0702 0363 4946, w tytule przelewu należy podać dane właściciela i nr nadwozia/ VIN 
pełnomocnictwo - nr konta 28 8362 0005 0399 1819 2000 0010, w tytule przelewu należy podać dane właściciela i nr nadwozia/ VIN ;
 
Uwaga!
Po złożeniu wniosku wraz z załącznikami zostanie wydana decyzja o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu. Natomiast dowód rejestracyjny oraz tablice rejestracyjne zostaną złożone do depozytu.
Jeśli chcesz przedłużyć okres czasowego wycofania z ruchu złóż kolejny wniosek o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu, dołącz dotychczasową decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.
Jeżeli podczas czasowego wycofania z ruchu upłynął termin ważności badań technicznych będzie konieczne wykonanie przeglądu technicznego. 
 
Przywrócenie pojazdu do ruchu.
Po upływie okresu czasowego wycofania pojazdu z ruchu organ rejestrujący na pisemny wniosek właściciela pojazdu po dołączeniu wymaganych dokumentów (zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu, jeżeli jest wymagane, zaświadczenie o dodatkowym badaniu technicznym pojazdu, jeżeli jest wymagane, decyzja o czasowym wycofaniu z ruchu pojazdu,) zwraca właścicielowi pojazdu dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne.
Warunkiem dopuszczenia samochodu osobowego do ruchu po jego czasowym wycofaniu jest wykonanie dodatkowego badania technicznego pojazdu potwierdzone w centralnej ewidencji pojazdów. W przypadku braku w centralnej ewidencji pojazdów informacji o dodatkowym badaniu technicznym dopuszczenie do ruchu następuje na podstawie przedłożonego zaświadczenia o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym pojazdu.
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997r. prawo o ruchu drogowym 
Rozporządzenie z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie czasowego wycofania pojazdów z ruchu
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów.

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Powiat Strzelecko-Drezdenecki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Elżbieta Sidor
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2023-07-06
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Daniela Leśkiewicz-Dudek
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2019-03-01 14:24:23
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Wojciech Żardecki
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2019-03-01 14:25:14
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Wojciech Żardecki
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2023-07-06 15:39:49
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
931 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony