ˆ

Ekran szczegółów informacji

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Rejestracja klubów sportowych

Informacja ogłoszona dnia 2021-02-22 13:23:36 przez Wojciech Żardecki

Procedura wpisu do ewidencji uczniowskich klubów sportowych oraz klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej

Miejsce załatwienia sprawy i złożenia dokumentów:
Starostwo Powiatowe w Strzelcach Krajeńskich
Referat Zdrowia i Spraw Społecznych
Wniosek o wpis do ewidencji klubów sportowych wraz z wymaganymi dokumentami należy złożyć w sekretariacie Starostwa Powiatowego w Strzelcach Krajeńskich lub przesłać za pośrednictwem poczty na adres: ul. Ks. St. Wyszyńskiego 7, 66-500 Strzelce Krajeńskie.
 
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach
Ustawa z dnia 25 czerwca 2010r. o sporcie
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
 
Sposób załatwienia:
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie ( tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 1133) uczniowski klub sportowy oraz klub sportowy działający w formie stowarzyszenia, którego statut nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej działają na zasadach przewidzianych w ustawie z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261.) z wyłączeniem przepisów dotyczących rejestracji.
Ww. kluby sportowe podlegają wpisowi do ewidencji prowadzonej przez starostę właściwego ze względu na siedzibę klubu (uzyskują osobowość prawną z chwilą wpisania do ewidencji).
Wpisu do ewidencji dokonuje się na podstawie wniosku. W przypadku klubów sportowych wpis do ewidencji następuje w drodze decyzji.
 
Wymagane dokumenty:
Komitet założycielski lub Zarząd klubu składa do właściwego starosty następujące dokumenty:
  1. wniosek o wpis do ewidencji z uwzględnieniem adresu siedziby klubu sportowego;
  2. statut;
  3. listę założycieli, zawierającą imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli;
  4. listę obecności na zebraniu założycielskim;
  5. protokół wyboru komitetu założycielskiego (w tym adresu siedziby klubu);
  6. w przypadku dokonania wyboru władz stowarzyszenia – protokół z ich wyboru wraz z uchwałami odpowiednich władz statutowych.
Jeżeli wniosek o wpis do ewidencji składa:
  1. komitet założycielski – podpisuje go komitet założycielski,
  2. zarząd – podpisują go wszyscy członkowie zarządu.
Opłaty:
Za wydanie decyzji dla klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia wpisanych do ewidencji starosty opłata skarbowa wynosi 10 zł , wpis do ewidencji dla uczniowskich klubów sportowych– zwolnione jest z opłaty skarbowej.
 
Wydanie zaświadczenia:
Na żądanie osoby ubiegającej się Starostwo Powiatowe wydaje zaświadczenie pobierając opłatę skarbową w kwocie 17,00 zł dla klubów sportowych. Z opłaty skarbowej zwolnione są uczniowskie kluby sportowe.
 
Termin załatwienia:
Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego decyzję wydaje się bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od daty wpłynięcia wniosku. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może zostać przedłużony do dwóch miesięcy. Od decyzji można się odwołać w ciągu 14 dni od momentu jej otrzymania. Wniosek za pośrednictwem starosty należy złożyć do Samorządowego Kolegium Odwoławczego właściwego ze względu na siedzibę klubu.
 
Informacje dodatkowe:
Osoby w liczbie co najmniej 7 (osoby fizyczne), zamierzające założyć stowarzyszenie, uchwalają statut stowarzyszenia oraz wybierają komitet założycielski albo władze stowarzyszenia.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach prawo tworzenia stowarzyszeń przysługuje pełnoletnim obywatelom polskim mającym pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawionym praw publicznych. Małoletni w wieku od 16 do 18 lat, którzy mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych, mogą należeć do stowarzyszeń i korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego, z tym że w składzie zarządu stowarzyszenia większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych. Małoletni poniżej 16 lat mogą, za zgodą przedstawicieli ustawowych, należeć do stowarzyszeń według zasad określonych w ich statutach, bez prawa udziału w głosowaniu na walnych zebraniach członków oraz bez korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz stowarzyszenia. Jeżeli jednak jednostka organizacyjna stowarzyszenia zrzesza wyłącznie małoletnich, mogą oni wybierać i być wybierani do władz tej jednostki.
Członkami uczniowskiego klubu sportowego mogą uczniowie, nauczyciele, rodzice.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach statut, pod rygorem nieważności, określa w szczególności:
1) nazwę stowarzyszenia, odróżniającą je od innych stowarzyszeń, organizacji i instytucji;
2) teren działania i siedzibę stowarzyszenia;
3) cele i sposoby ich realizacji;
4) sposób nabywania i utraty członkostwa, przyczyny utraty członkostwa oraz prawa i obowiązki członków;
5) władze stowarzyszenia, tryb dokonywania ich wyboru, uzupełniania składu oraz ich kompetencje;
5a) możliwość otrzymywania przez członków zarządu wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją;
6) sposób reprezentowania stowarzyszenia, w szczególności sposób zaciągania zobowiązań majątkowych, a także warunki ważności uchwał władz stowarzyszenia;
7) sposób uzyskiwania środków finansowych oraz ustanawiania składek członkowskich,
8) zasady dokonywania zmian statutu;
9) sposób rozwiązania się stowarzyszenia.
Ponadto jeżeli stowarzyszenie zamierza:
  • zrzeszać małoletnich poniżej 16 lat to statut powinien określać zasady dotyczące przynależności do stowarzyszenia tych osób (art. 3 ust. 3 ustawy Prawo o stowarzyszeniach),
  • zrzeszać cudzoziemców niemających miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej statut powinien przewidywać taką możliwość (art. 4 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach),
Po otrzymaniu decyzji o wpisie klubu sportowego do ewidencji należy wystąpić do właściwego Urzędu Statystycznego o nadanie numeru REGON, założyć konto bankowe oraz wystąpić do Urzędu Skarbowego o nadanie Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP). Po uzyskaniu wszystkich niezbędnych numerów (REGON, NIP, bankowych), klub może już przyjmować w swoje szeregi członków, pamiętając, że każdy członek musi wypełnić deklarację członkowską. Zmiany dotyczące władz, adresu siedziby, statutu oraz podjęcie decyzji o likwidacji klubu należy zgłaszać w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian.
 
Kontakt:
tel. 95 76 37 020
tel. 95 76 37 018

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Powiat Strzelecko-Drezdenecki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2021-02-22
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Elżbieta Łabędź
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2021-02-22 13:13:23
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Wojciech Żardecki
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2021-02-22 13:23:36
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Wojciech Żardecki
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2021-04-06 13:41:22
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
398 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony